Nyheder
billeder.jpg

Raspberry PI & Arduino - Astro PI & CanSat introkursus

Det er målet at introducere forløb, der kan bruges til at opfylde de relevante faglige mål i fagene Informatik og Fysik. Først og fremmest på C og B niveau, ved at anvende Raspberry PI og Arduino, med fokus på Astro PI og CanSat. Tilmelding på link ovenfor.

Dagens program består af korte workshops om følgende forløb:

Introduktion af opsætning af styring og dataopsamling med Raspberry PI og Arduino via Scratch.

Simpel programmering med Sonic PI og Minecraft på Raspberry PI.

Brug af emulatorer til Python programmering til dataopsamling med censorer på Astro PI.

"Robotter på Mars", simple Python programmer til dataopsamling i måling af tryk, temperatur og luftfugtighed med Astro PI.

Projektarbejde med Python programmering til Mission Spacelab, som er gymnasieelevers konkurrence, om at sende programmer til eksperimenter på rumstationen ISS. Resultater og "sejre" præsenteres.

Introduktion til CanSat med Arduinoen.

Simple elektriske kredsløb til dataopsamling med hhv. Arduino og Raspberry PI.

Der samles op med udveksling af viden og materialer. Vi forbeholder os ret til små ændringer i programmet.

digitalisering.jpg

DM 2018 i Cyber Security

DM i Cyber Security for alle gymnasieelever med en interesse indenfor IT og Cyber Security! Afholdes 10-11. marts på DTU Skylab og Aalborg Universitet (samtidigt) og løber i 24-timer. Det er muligt at tilmelde sig i hold på op til 4 eller som enkeltperson.

https://www.eventbrite.com/e/dm-i-cyber-security-for-gymnasieelever-tickets-43192310363

foredrag.jpg

FIP 2018 - It-fag

Den 13. marts på Marselisborg Gymnasium og 15. marts på Ørestad Gymnasium afholdes Faglig udvikling I Praksis (FIP) 2018 for Informatik, It-A, programmering og Informationsteknologi-B på merkantil EUX. Tilmeldingsfrist: 14 dage før kursusdagen.

programmering.jpg

informatik-gym.dk Nyt forløbssite: informatik-gym.dk

Nyt site med forløb særligt udviklet til faget informatik på de gymnasiale uddannelser.

I skoleåret 2016-2017 har syv gymnasielærere sammen med Center for Computational Thinking på Aarhus Universitet udarbejdet forløbsbeskrivelser og ordforklaringer til informatik. Resultatet af dette er nu tilgængeligt på hjemmesiden http://informatik-gym.dk.

Indholdet af siden er primært henvendt til undervisere, men dele af sidens indhold er målrettet elever og kan således kopieres til elevmateriale. Hvert forløb indeholder eksempler, øvelser og henvisninger til materiale og er bygget op omkring et eller flere didaktiske principper som beskrevet i fagets læreplan.

Alle opfordres til at bidrage med kommentarer, forslag og spørgsmål til forløbsbeskrivelser og ordforklaringer. Disse kan indtastes nederst på den tilhørende webside. Kommentarer og forslag til sidens opbygning og fejl kan sendes til Jesper Buch på kd.mlohsgninreh|rbj#kd.mlohsgninreh|rbj.

Siden iftek.dk oprettet til forsøgsfaget informationsteknologi vil leve videre side om side med informatik-gym.dk.

digitalisering.jpg

Kursus i It-sikkerhed

Tirsdag d. 12/12 2017 fra kl. 10-16.00 afholder IT-Lærerforeningen kursus på Hvidovre Gymnasium i København under overskriften "It-sikkerhed" samtidig afholdes også generalforsamling.

Kurset tager afsæt i punktet It-sikkerhed i den nye læreplan i informatik. Der vil være en præsentation af et forløb om sporing af brugere på nettet og efterfølgende mulighed for at afprøve og sparre om øvelser og opgaver. Derefter er der et oplæg om It-sikkerhed ved Rasmus Hangaard Vinge - CEO og medejer af cyberpilot.dk, der rådgiver virksomheder i at opnå en effektiv IT-sikkerhed.

Under kurset afholdes ordinær generalforsamling fra 12.30-13.00 - se dagsorden på http://www.it-laerer.dk/referater:16. Yderligere forslag til dagsorden sendes kd.iibuj|nestdneb_bocaj#kd.iibuj|nestdneb_bocaj og skriv til samme, hvis du kun kommer til generalforsamling.

Tilmelding
http://iftek.dk/kurser:5

Program
10.00-11.00 Introduktion til forløb om sporing af brugere på nettet.
11.00-12.00 Afprøve og udarbejde øvelser og opgaver i sporing og sikkerhed på nettet.
12.00-13.00 mad, netværk og generalforsamling (12.30-13.00)
13.00-15.00 Oplæg om It-sikkerhed ved Rasmus Hangaard Vinge, CEO og medejer af cyberpilot.dk
15.00-16.00 opsamling

Praktisk

  • Målgruppe: Undervisere i it-fag på de gymnasiale uddannelser
  • Tid: Tirsdag d. 12/12 2017 fra kl.10.00-16.00
  • Sted: Hvidovre Gymnasium
  • Blytækkerporten 2, 2650 Hvidovre (S-tog: Avedøre Station)
  • Pris: 500 kr
  • Tilmeldingsfrist d. 01/12 2017

side 1 af 17123...1617næste »
Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 License